Cigany.hu , minden ami Cigany

nacsumi

Toyota Supra a japán Toyota autógyár 1978 és 2002 között gyártott sportautó/túraautó-modellje volt. Az első két generáció a Toyota Celica tervei alapján készült, de hosszabb és szélesebb volt nála, ekkoriban a modell teljes neve még Toyota Celica Supra volt. Az 1986-os év közepén jelent meg a Supra harmadik generációja, mely már nem a Toyota Celica tervei alapján készült és a neve is csak egyszerűen Toyota Supra lett, a Celica előtag nélkül. Ennek ellenére még ekkor is volt hasonlóság a két modell között, így gyakran összetévesztették őket. Az első, második és harmadik generációs Suprákat Taharában, a negyedik generációs modelleket Toyota Cityben szerelték össze.

2019-től a Toyota az egykori Supra modellen alapuló új Toyota GR Supra modellt hoz forgalomba.

A Suprának nemcsak a Celicával vannak közös vonásai, hanem a Toyota 1967 és 1970 között gyártott modelljével, a Toyota 2000GT-vel is. A legnagyobb hasonlóság a motor volt, a Supra első három generációjába a 2000GT-ben is használt M-motor továbbfejlesztett változata került. A Supra mind a négy generációjában soros hathengeres motorok voltak, és méreteik is nagyjából megegyeztek, mivel ugyanúgy a Toyota A-kódú alvázára épültek.

A Supra első két generációján ugyanaz a sárkányos logó volt látható, mint a Celicákon, egyedül a színük volt eltérő. A gyár ezzel is jelezte, hogy a Supra tulajdonképpen a Celica egyik változata. 1986-ban, amikor hivatalosan is önálló modellé vált, a Supra saját logót kapott, piros alapon narancssárga írással, a sárkányos dizájn nélkül. Ez 1991-ig maradt használatban, amikor is a Toyota lecserélte a gyár hivatalos, ovális alakú egységes emblémájára.

1998-ban a Toyota kivonta a Suprát az amerikai piacról, 2002-ben pedig hivatalosan beszüntette a gyártását Japánban.

A Toyota Supra ikonikus sportautóvá vált az évek során, olyan híres videojátékokban jelent meg, mint a Grand Theft Auto, a Gran Turismo, a Need for Speed vagy a Forza Motorsport sorozat és szerepelt a Halálos iramban című filmben és néhány folytatásában is.

Az első generációs Supra nagyrészt az akkori Celica liftback változatán alapult, de 129,5 mm-rel hosszabb volt annál. Az ajtajai és a hátsó része teljesen megegyeztek a Celicáéval, de az első oldalelemeket meg kellett hosszabbítani, hogy beférjen a soros hathengeres motor a Celica négyhengeres erőforrása helyett. A Toyota eredetileg a Datsun (ma már Nissan) Z-jelű sportautói vetélytársául szánta az új modellt.

1978[szerkesztés]

1978 áprilisában a Toyota megkezdte az első generációs Suprák gyártását, akkor még Toyota Celica XX néven. Az autót Japánban a hivatalos Toyota Corolla kereskedésekben lehetett megvásárolni, ugyanúgy, mint a Celicát.

A kocsit eleinte kétféle motorral gyártották, egy 110 lóerős, 1988 cm³-es, 12 szelepes SOHC soros hathengeressel (alvázkód: MA45) és egy ugyancsak 110 lóerős, 2563 cm³-es, 12 szelepes SOHC soros hathengeressel (alvázkód: MA46). Mindkét motor elektronikus üzemanyag befecskendezésű volt. A japán piacra szánt autókat a kisebb, kétliteres motorokkal szerelték, így a vevőknek nem kellett plusz adót fizetniük a nagyobb hengerűrtartalom miatt. A Suprát 1979 januárjában kezdtél el árulni a külföldi piacokon, az export modellekbe a nagyobb erőforrás került.

Az első generációs Suprák ötsebességes manuális és négysebességes automata sebességváltókkal készültek. Mindkétféle váltóban volt overdrive fokozat. Az ötsebességesnél maga az ötödik sebesség volt ez, míg az automatánál 35 mérföldes óránkénti sebességnél (56 km/h) lépett életbe ez a fokozat. Az autót a Celicához hasonlóan merev hátsó híddal szerelték. Mind a négy keréken tárcsafék volt, hátul négypontos felfüggesztés volt található spirálrugókkal és stabilizátorrúddal. Az első felfüggesztés MacPherson rugóstagokból és egy stabilizátorrúdból állt.

Az autóhoz rendelhető volt ablakemelő, központi zár és napfénytető is. A legmagasabb felszereltségi csomag magában foglalt egy különleges ajtókárpitot is elegáns ajtóbehúzó övvel. A középkonzolon minden modellben volt térképvilágítás, állítható volt a kormány, mély, cipzáras zsebek voltak az első ülések hátulján, hátul pedig volt egy kihúzható csomagtér takaró roló. A műszerfalon megtalálható volt egy, az akkori korban kiválónak számító AM/FM/MPX fogására alkalmas négyhangszórós sztereó rádió, egy analóg óra és egy fordulatszámmérő is.

1979[szerkesztés]

Az 1979-es év közepén kisebb módosításokon estek át az amerikai piacra szánt modellek. Ezek a változások többnyire esztétikaiak voltak. Belül kissé átalakult a középkonzol, melyre az analóg helyett digitális kvarcóra került. Ami a külsőt illeti, átalakultak a visszapillantó tükrök és alapfelszereltséggé vált az alumínium felni, korábban a lemezfelni volt az alap, alufelnit csak felárért lehetett a kocsihoz kapni. A sárvédő gumikat is a kocsi színéhez igazították, a rézmetál és fehér színű autók esetében a gumik a karosszériával megegyező színűek voltak, a többi színűhöz fekete gumik jártak. A hátsó sárvédőgumikra fehér színnel a "Celica" felirat került.

A modell hivatalos weboldala szerint a leggazdagabb felszereltséghez választhatók voltak bőrülések és automata klíma is.

1980[szerkesztés]

1980 augusztusában (az 1981-es modellévben) a Supra motorválasztékába bekerült egy új, 2759 cm³-es erőforrás. Az előzőekhez hasonlóan ez is egy 12 szelepes soros hathengeres SOHC motor volt, de ez már 116 lóerős teljesítményre és 197 Nm-es nyomatékra volt képes. Az addigi négysebességes A40D automata sebességváltó helyét átvette az újabb, A43D váltó, finomított áttételekkel. Mivel új váltó és motor került a kocsiba, az alvázkód is megváltozott MA47-re. Utolsó modellévében a Toyota Supra 10,24 másodperc alatt gyorsult nulláról hatvan mérföld per órás sebességre. A negyedmérföldes távot 19,5 másodperc alatt futotta és közben 77,7 mérföldes (125 km/h) sebességre gyorsult.

Szintén 1980-tól volt rendelhetővé a sportcsomag a Suprához, ez magában foglalt a sportfutóművet, a magasított peremű, fehér feliratú gumiabroncsokat, első valamint hátsó légterelőket. Az első generáció utolsó modellévében minden Suprában megtalálható volt a nyolcsávos kazettalejátszó.



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 14
Tegnapi: 2
Heti: 16
Havi: 137
Össz.: 7 837

Látogatottság növelés
Oldal: Supráról
Cigany.hu , minden ami Cigany - © 2008 - 2024 - ciganyvok.hupont.hu

A HuPont.hu ingyen adja a tárhelyet, és minden szolgáltatása a jövőben is ingyen ...

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »